cof

Jopian tarina

Intohimosta alaan

Monien muiden tavoin Pia Brusin muutti 1990-luvun alussa Pohjois-Pohjanmaalta pääkaupunkiseudulle. Työskenneltyään muutaman vuoden työvoimahallinnossa hänen tiensä johti 1990-luvun puolivälissä henkilöstöpalvelualalle. Talouselämän toipuminen lamasta loi suuret mahdollisuudet alalle, joka oli vasta rantautunut Suomeen. 2000-luvun alussa tuli tarve etsiä internet-pohjaista järjestelmää, joka sopisi henkilöstöpalvelualan tarpeisiin. Sitä ei ollut valmiina, vaan sellainen piti räätälöidä tarpeita vastaavaksi. Tuloksena syntyi toiminnanohjausjärjestelmä, joka oli pohjana myöhemmin markkinoita valloittaneille rekrytointijärjestelmille. Hankkeen myötä Pia kiinnostui niiden tuomista mahdollisuuksista ja olikin pian osakkaana uudessa henkilöstöhallinnon järjestelmiä kehittävässä ja henkilöstöpalvelua tarjoavassa yrityksessä. Teknologian myötä järjestelmäpuolella tapahtunut kehitys hyödyttää nykyään kaikkia alalla toimijoita. Tätä tarinaa oli hienoa olla mukana rakentamassa; Pia pääsi näkemään aitiopaikalta sen syntymisen ja myös päättymisen. Tarina kun johti yrityksen myyntiin. Myynnin jälkeen yritys jatkoi matkaa eteenpäin ilman Piaa, joka jatkoi omalla työurallaan eteenpäin.

Yksi Pian elämän isoimmista haasteista tuli vastaan perheen tärkeyden ja läheisen ihmisen avuntarpeen myötä. Tämä vei hänet hetkeksi ”paluumuuttajana” takaisin Pohjois-Pohjanmaalle. Omaishoitajan roolissa pienellä paikkakunnalla katsoitkin elämää taas ihan eri näkökulmasta. Lopulta läheisen menehtymisen jälkeen piti katsoa elämää eteenpäin uudelleen uran kannalta. Paluumuuttoakin oli tarkasteltava uudella tavalla ja koska uravaihtoehdot olivat pienellä paikkakunnalla rajalliset, jäi tämä elämänvaihe lyhyeksi. Tämä kokemus antoi kuitenkin paljon uusia näkökulmia ja arvopohjaa elämään. Se antoi myös vastauksia siihen, minkälaiseksi Pia halusi oman elämänsä ja uransa rakentaa.

Henkilöstöpalvelualalla on kyse yrityksen aidosta tarpeesta löytää organisaatioonsa oikea osaaja. Sen kautta pääsee kurkistamaan monen eri toimialan ja erikokoisen yrityksen kulttuuriin ja samalla olemaan osa heidän kasvutarinaansa. ”Tällä alalla on kyse ihmisistä. On äärimmäisen motivoivaa ja hienoa kun pääsee oman työnsä kautta vaikuttamaan niin monen ihmisen urakehitykseen. Nämä kaikki seikat yhdessä tuovat tähän työhön juuri niitä haasteita ja sitä mielenkiintoa, joiden vuoksi henkilöstöpalvelualasta tuli minulle elämän mittainen ura”, Pia toteaa.

Pia palasi takaisin pääkaupunkiseudulle. Paluun jälkeen hän oli täynnä uutta tarmoa ja energiaa. Yrittäjäperheessä kasvaneena yrittäjyydestä oli tullut osa Piaa ja se merkitsee hänelle elämäntapaa. ”Kokemusteni jälkeen uskalsin luottaa itseeni ja perheeni tuki antoi rohkeutta perustaa Jopia. Jopia yrityksen nimenä kertoo juuristani. Jopia on yhdistelmä perheeni etunimistä ja murresana jopia tarkoittaa työtä, mikä antaa hyvän kuvan siitä, miksi olemme olemassa. Olen aina sanonut asiakkaillemme, että pyrimme tavanomaista parempaan ja henkilökohtaiseen palveluun. Laatu on meille tärkeää. Etsimme asiakkaillemme oikeat ihmiset oikeille paikoille ja otamme huomioon sekä työnhakijan että asiakkaan näkökulman. Jokaisessa kohtaamisessa meillä ihmiset ovat aina etusijalla”, Pia sanoo ja lopuksi hän tiivistää vielä: ”Uskon, että kaikki elämässä koetut asiat onnistumisista pettymyksiin oli tarkoituskin käydä läpi. Niiden kautta olemme lopulta se, mitä tänä päivänä olemme. Mielestäni ei koskaan ole kyse siitä mitä minä olen, vaan siitä mitä olemme yhdessä ja kuinka tärkeää on tehdä asioita aina suurella sydämellä”.

 

 

Tietosuojaseloste

© 2018 Jopia | Design Haaja